Hopp til hovedinnhold
Ung i BGO Meny

Forventninger i arbeidslivet

Hva ser en sjef etter?

Dette kommer an på jobben, men generelt setter de fleste ledere og sjefer pris på ansatte som er presise, ansvarlige, engasjerte og blide. Kommer du tidsnok på jobb, gjør arbeidsoppgavene dine nøye og effektivt, samtidig som du har godt humør og stå-på-vilje, har du allerede kommet langt. Ikke vær den som setter seg ned hele tiden og tar pause bare fordi du ikke vet hva du skal gjøre – spør heller hva du kan bidra med.

Mobilbruk

Det er en klar forventning om at man ikke bruker arbeidstiden på å være på mobilen. Husk at man skal bruke arbeidstiden på arbeid og ikke til private gjøremål. Det betyr at det for eksempel som utgangspunkt ikke er greit å bruke arbeidstiden sin på sosiale medier eller til å høre på musikk.

Hvordan si fra om ting til jobben?

Hvis du blir syk eller forsinket er det forventet at du sier ifra om dette så tidlig som mulig. Du må ringe nærmeste leder eller ansvarlig på vakt om fravær og si hvor lenge du tror du blir borte fra jobb. SMS er ikke godt nok, heller ikke det å gi beskjed til kollegaer.

Selv ikke sjefer er på jobb døgnet rundt. Vanlig arbeidstid er kl. 08-16, og dette er den beste tiden å kontakte folk i jobbsammenheng. Du kan prøve å ringe på kveldstid, men hvis de ikke svarer, sender du en SMS. Husk å ALLTID skrive hvem du er – det kan hende sjefen ikke har lagret nummeret ditt.

Hvis du er misfornøyd med noe på jobben – f. eks. arbeidsoppgavene, en kollega, en sjef – er det best å be om å få snakke med leder eller tillitsvalgt. Hvis du f. eks. vil snakke med lederen om en kollega – spør lederen om dere kan ta en samtale og når det passer for lederen. Ikke forvent at lederen alltid har tid med en gang – med mindre det er akutt. Hvis det er lederen som er problemet, kan du spørre en kollega om de har en tillitsvalgt du kan snakke med. Ta alltid ting opp på en saklig og rolig måte.