Dine plikter som arbeidstaker
Som arbeidstaker har du både rettigheter og plikter, altså ting du er ansvarlig for. Hvis man ikke følger opp slike plikter kan man miste jobben – så dette er viktig å sette seg inn i. I Arbeidsmiljøloven står det at du aktivt skal medvirke til å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø. Dette innebærer blant annet at du skal:
- Følge de verneinstruksene og sikkerhetsrutinene som er fastsatt for din arbeidsplass. Dersom du ikke følger instruksene - for eksempel ved å la være å bruke pålagt verneutstyr - kan det være saklig grunn for oppsigelse.
- Hvis du legger merke til noe på din arbeidsplass som du mener er feil eller utrygt, og du ikke kan rette det opp selv, skal du straks melde fra om dette til arbeidsgiver. Hvis du mener at arbeidet du utfører ikke kan fortsette uten fare for liv og helse, skal du avbryte arbeidet umiddelbart.
- Du gi beskjed med en gang hvis du blir oppmerksom på trakassering eller diskriminering på arbeidsplassen
- Du skal melde fra til arbeidsgiver dersom du blir skadet i arbeidet eller pådrar deg sykdom som du mener skyldes arbeidet eller forholdene på arbeidsplassen
Du har også ansvar for å møte presis på jobb. Hvis du er forsinket, er det forventet at du melder fra om dette.
Plikter og regler hvis du blir syk
- Du må melde fra til sjefen din (eller på den måten arbeidsgiver har bestemt) dersom du er syk og ikke kan stille på jobb.
- Dersom du har vært ansatt i mer enn 2 måneder har du rett til å benytte egenmelding de tre første kalenderdagene med sykdom. Har du vært ansatt kortere enn 2 måneder eller er syk lenger enn tre kalenderdager kan arbeidsgiver kreve sykemelding fra lege.
- Har du vært ansatt i minst 4 uker har du krav på lønn ved sykdom (sykelønn – krever sykemelding fra lege).